کارت بازرگانی چیست و چگونه میتوان آن را دریافت کرد؟ و مزایای کارت بازرگانی و شرایط استفاده از آن چیست و چه مواردی را در استفاده از آن باید رعایت کنیم؟
در این صفحه به این سوالات و سوالهای مهم دیگر در رابطه با کارت بازرگانی پاسخ داده شده است.
کارت بازرگانی چیست؟
یکی از مجوزهایی که در قوانین گمرک کشور تعریف شده کارت بازرگانی می باشد.
وارد و صادر کردن کالا برای همگان آزاد نیست و فقط اشخاص حقیقی یا حقوقی که موفق به دریافت کارت بازرگانی شده باشند مجوز چنین تجارتی دارند؛ پس کارت بازرگانی مجوزی است که با اخذ آن میتوان اقدام به فعالیت تجاری در قالب صادرات و واردات کالا و خدمات کرد.
کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و کارت بازرگانی شرکتی دو نوع مجوز برای فعالیت تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.
اشخاص حقیقی و حقوقی با دریافت کارت بازرگانی میتوانند طیِ مراحل مختلفی از معرفی فروشنده خارجی در سامانه جامع تجارت و ثبت سفارش، تا ترخیص کالا از گمرکات ایران، نسبت به وارد کردن کالا اقدام نموده و یا محصولی را صادر نماید.
لازم به ذکر است اعتبار کارتهای بازرگانی محدود می باشد و پس از سررسید مدت قید شده، شخص حقیقی یا حقوقی موظف است نسبت به تمدید کارت بازرگانی اقدام کند. کارت بازرگانی معمولی یک سال و کارت بازرگانی تولیدی، 5 سال اعتبار دارد. جهت اخذ کارت بازرگانی تولیدی ضروری است که پروانه بهره بردای وزارت صمت اخذ نموده باشید.
نحوه اخذ کارت بازرگانی
در حال حاضر برای اخذ کارت بازرگانی الزام است که ابتدا عضویت خود را در اتاق بازرگانی ثبت نموده و سپس برای اخذ کارت بازرگانی اقدام نمایید
عضویت با ثبت نام در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به آدرس cscs.chambertrust.ir و تکمیل اطلاعات حقیقی یا حقوقی (با توجه به نوع کارت مورد درخواست) انجام می پذیرد که این عضویت بین یکسال تا پنج سال قابل انتخاب می باشد.
این نکته مهم را باید مد نظر قرار دهید که مدت زمان کارت عضویت همیشه باید بیشتر از مدت زمان کارت بازرگانی باشد، یعنی اگر شما واحد تولیدی باشید و شرایط اخذ کارت بازرگانی 5 ساله را داشته باشید اما کارت عضویت شما 2 ساله باشد، سیستم به شما اجازه صدور کارت بازرگانی پنج ساله را نمیدهد و باید کارت بازرگانی یک ساله اخذ نمایید.
همچنین حق عضویت بر اساس میزان سال های مورد نظر تعیین می گردد.
سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند
پس از تایید کارت عضویت لازم است تا در سامانه جامع تجارت به آدرس www.NTSW.ir ثبت نام نموده و از داخل صفحه کاربری خود درخواست صدور کارت بازرگانی را انتخاب نموده و با تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک مربوطه درخواست برای کارشناس وزارت صمت ارسال نمایید تا پس از بررسی مورد تایید کارشناس سازمان قرار بگیرد و پرونده مجدد به اتاق بازرگانی ارجاع داده شود.
سامانه جامع تجارت
پس از تایید پرونده در سامانه جامع مجدد درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی را در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند را به جریان انداخته و با تکمیل مدارک و اطلاعات و ارسال پرونده برای کارشناسان اتاق بازرگانی منتظر پاسخ و رفع نواقص پرونده تا نهایی شدن پرونده ادامه دهید.
شرکت ها یا اشخاص حقیقی که برای اولین بار درخواست صدور کارت بازرگانی داده اند حتما باید در دوره آموزشی اتاق بازرگانی شرکت نموده و نمره قبولی در امتحان را کسب نمایند. و پس از آن نیز یکبار برای احراز هویت به اتاق بازگانی مراجعه می نمایند تا کارت بازرگانی فعال و فیزیک آن ارسال گردد.
لازم به ذکر است در هر جای مسیر که نیاز به راهنمایی داشته باشید پشتیبانی سامانه جامع تجارت به شماره تماس 124 و پشتیبانی اتاق بازرگانی به شماره 1866 پاسخگوی شما عزیزان می باشند.